A fizika kalandja

A fizika kalandja

A kvantumvilág rejtélyei 2. Valószínűség és determinizmus

2016. január 04. - 38Rocky

 

Az EPR-paradoxon

Több szálon fut a kvantummechanikai bizonytalansági elv értelmezése. Addig egyeznek az álláspontok, amíg nagyszámú részecske tulajdonságairól van szó, mert ekkor elfogadható a valószínűségekre alapozott statisztikai leírás. A kvantummechanikai korrespondencia elv szerint a határozatlansági törvények belesimulnak a makro-világban a klasszikus fizika determinizmusába. Más a helyzet, ha egyetlen foton, vagy elemi részecske tulajdonságait vizsgáljuk. Erre példa az Einstein, Podolsky és Rosen által felvetett gondolatkísérletek esete (EPR-paradoxon), melyek közül néhányat már tényleges kísérlettel is ellenőriztek.

A jelenséget két nagyon egyszerű esettel fogom szemléltetni. Ha egy üveglapra fényt bocsátunk, akkor annak négy százaléka onnan visszaverődik és 96 százaléka áthalad. Ha a fény fotonjait egyesével vizsgáljuk, akkor egymásután 100 fotonból négy fog visszaverődni és 96 halad át rajta. De mi dönti el, hogy egy kiválasztott foton esetén mi fog történni? A másik példa a neutronbomlás esete. A kísérletek szerint a szabad neutronok negyedóra alatt bomlanak el, amikor az átalakulás során egy proton képződik egy-egy elektron és (anti)neutrínó kiválása mellett. Ha nagyszámú neutront vizsgálunk, akkor a bomlási idő egy statisztikai paraméter, de ha kiválasztunk egyetlen neutront, akkor nem tudjuk, hogy mikor fog bomlani. Lehet, hogy azonnal, lehet, hogy félóra múlva, de az is lehet, hogy napokat, hónapokat kell várni, amíg a bomlás bekövetkezik. A kvantummechanika csak valószínűséget ad meg, de az egyes fotonok, részecskék sorsáról nem ad felvilágosítást. Mi dönti tehát el az egyes fotonok, részecskék sorsát? Eszerint a mikrovilág folyamatait a véletlen irányítaná és csak a makroszkopikus folyamatokban uralkodnának determinisztikus törvények?

 

 A tudományos megismerés Galilei kritériumai

A tudományos gondolkozás alapjait még Galilei fektette le három pontban: (Párbeszédek: a két legnagyobb világrendszerről, a ptolemaiosziról és a kopernikusziról, 1632, Firenze) 

  1. Léteznek matematikai formulákkal leírható általános természeti törvények
  2. A törvényeket tudományos kísérletek segítségével kell megállapítani
  3. A kísérleti eredmények tökéletesen reprodukálhatók

 

Galilei módszertana ma is a tudományos kutatás alapelve. Minden kísérletnél törekedni kell az azonos feltételek biztosítására, hiszen e nélkül nem lehet reprodukálhatóság. Ennek megvalósítása azonban még a klasszikus fizika körülményei között is nehézségekbe ütközik. Vegyünk egy egyszerű példát, például a nehézségi gyorsulást akarjuk meghatározni. Mérhetjük azt az időt, ami alatt egy tárgy leesik egy bizonyos magasságról. A mérés pontossága azonban megköveteli, hogy kizárjunk bizonyos tényezőket. Mindenekelőtt a kísérletet vákuumban kell végrehajtani, hogy elkerüljük a légellenállást. Azt is figyelembe kell venni, hogy a Föld különböző pontjain más és más a gravitációs erő. Ha nagy pontosságra törekszünk, akkor standardizálni kell a hosszúságmérést (például a hőmérséklet megváltoztatja a mérő rúd hosszát) és gondoskodnunk kell arról, hogy a leejtés és az érkezés idejét pontosan tudjuk megfigyelni. Nagy pontosságnál még az évszak is számít, mert a Föld keringéséből származó centrifugális hatás is szerepet játszik, sőt még a napszak sem közömbös, mert a Nap és a Hold helyzete is fontos gravitációs hatásuk miatt. A mérést tehát „steril” körülmények között kell végezni. Valójában még így is lesznek figyelmen kívül hagyott finom effektusok.

A mérésnél ki kell zárni a szubjektív hatásokat, nem szabad, hogy a mérést végző „ügyessége” befolyásolja az eredményt, más szóval az eredménynek objektívnek kell lenni. A legnagyobb hiba, amit a kísérletező elkövethet, ha önkényesen kizárja a „váratlan” eredményeket, ami nem illeszkedik az előzetes elmélet keretei közé. Hibát még a legnagyobb körültekintés ellenére is könnyű elkövetni, akár a mérésnél, akár a kiértékelésnél és ez különösen igaz, amikor a mikrovilág jelenségeit kutatjuk. Csak egy példa rá a közelmúltból. Megjelent a hír, hogy a neutrínók sebességmérésénél a fénysebességet meghaladó értéket kaptak, azonban utólag kiderült, hogy egy tényezőt figyelmen kívül hagytak és emiatt lett hibás az eredmény.

 

Kiegészíthető-e a kvantummechanika rejtett paraméterrel?

Fölvethető a kérdés, vajon nem a reprodukálhatóság hiánya miatt lép fel a valószínűség fogalma, amikor a mikrovilág jelenségeit értelmezzük? Vagy az elméletből hiányzik valami? Einstein végig vitatkozott avval az állásponttal, hogy a mikrovilágban a véletlen határozná meg az események sorsát, nevezetes mondása szerint „Az Isten nem kockajátékos”. Emiatt jutott arra a következtetésre, hogy a kvantummechanika nem teljes elmélet, kell lennie valamilyen rejtett paraméternek, amelyik eldönti, hogy mi történik a mikro-folyamatokban.

 

Gondolatkísérletek egyedi fotonokkal

Nézzünk meg néhány példát az EPR-paradoxonra, foglaljuk össze az evvel kapcsolatos nézeteket és kíséreljük meg a jelenségek újraértelmezését. A szóban forgó a példák többnyire elképzelt un. gondolatkísérletek, bár hála a technikai fejlődésnek, néhányat már sikerült megvalósítani. Vetítsünk fényt egy üveglapra és helyezzünk el két detektort, az egyik vizsgálja a visszavert fényt, a másik pedig, ami áthalad az üveglapon. Ha egyesével lőjük ki a fotonokat, akkor mindig csak a két detektor egyike adhat jelet. Erre a példára már utaltunk az előzőekben. De válasszunk egy összetettebb elrendezést! Legyen a foton forrás egy gömb középpontjában és helyezzünk el minden irányban detektorokat. Ekkor is, ha egyetlen fotont bocsátunk ki, csak egyetlen detektor adhat jelet. Az einsteini nézőpont szerint a két példa azt bizonyítja, hogy a kvantummechanika nem teljes, szükség lenne rejtett paraméterekre. A koppenhágai iskola viszont avval érvel, hogy a kvantummechanikai kép a detektálás előtt a potenciális valóságot írja le, míg a detektálás pillanatában a hullámfüggvény redukálódik és a lehetséges állapotok közül egyetlen egy valósul meg. Ez a magyarázat azonban nyitva hagyja a kérdést: hogyan valósul meg ez a rejtélyes redukció, honnan tudja a sok néma detektor, hogy hallgatnia kell?

 

Interferencia jelenségek a mikro-folyamatokban

Ha a fotonok interferenciáját leíró hullámmechanikai képet kiterjesztjük a fotonok és elektronok kölcsönhatásának leírására és újragondoljuk a térről és időről alkotott fogalmainkat a mikrovilág folyamataiban, akkor megérthetjük a jelenséget. A foton hullámtermészetét leíró matematikai függvényben szerepel a frekvencia és a fázis: exp() = exp(i(ωt0)). A fázisnak fontos szerep jut a fényinterferencia leírásában. Sikerült kísérletileg bizonyítani, hogy nem csak a foton, hanem az elektron, az atomok és a kisebb molekulák is interferenciát hoznak létre, azaz rendelkeznek hullámtulajdonságokkal.. Ez azt jelenti, hogy az elektron sajátmozgásához is rendelhető egy frekvencia, amit a tömege határoz meg és egy Φ fázis. A foton és az elektron fázisának egyezése a kölcsönhatások egyik feltétele. A kölcsönhatás rezonancia jellegű, ami két elektron nívó közötti ΔE energiakülönbség és a foton energiájának egyezését kívánja meg, melynek értelmében a foton frekvenciája ω = ΔE/ℏ, ami megegyezik a két energiaállapothoz rendelhető frekvencia különbségével, azaz ΔΩ = ω. A ΔΩ frekvencia különbség periodikusan változtatja az elektron hullámfüggvényének relatív fázisát:ΔΦ = ΔΩ.t összefüggés szerint. A rezonancia létrejöttéhez az is szükséges a frekvenciák egyezésén kívül, hogy a fáziskülönbség nulla, vagy ahhoz közeli értékű legyen. Ez mutatkozik meg a spontán emisszió jelenségében, amikor a gerjesztett állapotú elektron alacsonyabb energiájú pályára ugrik foton kibocsátása mellett. Abból kiindulva, hogy a foton és elektron interferencia jelenségeit a φ illetve a Φ fázisuk határozza meg, akkor miért ne játszhatna szerepet ez a két fázis, amikor az elektron és foton egymással kerül kölcsönhatásba? Ha a két fázis egyezik és emellett ΔΦ is nulla, létrejön a kölcsönhatás, ha jelentős eltérés van, akkor nem. Minden egyes detektorban elektronok vannak, az a detektor fog megszólalni, ahol az elektron fázisa a legjobban egyezik a fotonéval a kölcsönhatás pillanatában. Amikor a forrásunk emittál egy fotont, nem ismerhetjük a fázisát, úgyszintén ismeretlen előttünk, hogy a detektorokban éppen mekkora az egyes elektronok fázisa. Emiatt csak azt tudjuk megmondani, hogy az egyes detektorok mekkora valószínűséggel szólalnak meg. Ezt a valószínűséget írja le a kvantummechanika! Úgy is fogalmazhatunk, hogy nem vagyunk képesek két kísérletet úgy végrehajtani, hogy a kezdő feltételek azonosak legyenek a fázisok ismeretlensége miatt. Így a kísérletek várható eredményét úgy tudjuk megmondani, ha számba vesszük a lehetséges fázisokat egy valószínűségi faktorral és erre átlagolunk. Ez felel meg a kvantummechanika módszerének, amikor az állapotfüggvénnyel képzett integrállal meghatározza az egyes fizikai operátorok várható értékét és két állapot között annak valószínűségét, hogy az átmenet létrejön..

 

Kétrészecske kísérletek és a Bell-egyenlőtlenség

Másik típusú paradoxont képviselnek a kétrészecske kísérletek, melyek a kezdetben csak gondolatkísérletek voltak, de később megvalósításra kerültek. Először Aspen végzett ilyen kísérletet, de vele egyező eredményre jutottak más szerzők is. Az Aspen-kísérletben két ellentétes irányban megfigyelt részecske (például egy elektron és pozitron), vagy két foton szerepel, melyeket a kibocsátás helyétől egyenlő távolságban detektálunk. A kísérletek célja az együtt kibocsátott fotonok polarizációs irányának meghatározása. Fotonok polarizációját vizsgálva Aspen és munkatársai azt találták, hogy a két polarizációs állapot, amit egyidejűleg detektáltak éppen ellentétes. A koppenhágai iskola ezt úgy interpretálja, hogy a kibocsátás után is állandó kontaktusban maradnak a fotonok, mintegy „összefonódva” és emiatt, amikor az egyik foton felvesz egy polarizációs irányt, a másik ehhez késlekedés nélkül „igazodik”. Ez a magyarázat viszont azt jelenti, hogy a fotonok közötti információcsere sebessége meghaladja a fény sebességét! De ez csak a fotonok információcseréjét jelenti, a kísérletező erről nem tud, válaszolják erre a koppenhágai iskola követői és bevezetik az összefonódott részecskeállapotok koncepcióját, amely egyetlen egységnek tekinti a két részecskéből álló rendszert. Ez a koncepció a kölcsönhatások nem-lokális jellegének felel meg, azaz nem két pontszerű (vagy szűk térben lokalizált), hanem térben kiterjedt objektumok kölcsönhatásáról van szó. Evvel ellentétes az EPR által felvetett koncepció, amelyik a kvantummechanikában nem szereplő rejtett paraméterekkel magyarázná, hogy miért van rögzített kapcsolat a két foton polarizációja között. Ennek az elvi lehetőségnek kizárására komoly erőfeszítések történtek, legmesszebbre Bell jutott, aki egy összetett kísérletsorozat feltételezésével zárta ki a rejtett paraméterek létezését. Megállapítása szerint, ha létezne a polarizációt meghatározó rejtett paraméter, ez ütközne a kvantummechanika szabályaival, ugyanis a bizonytalansági elv miatt nem ismerhetjük teljes pontossággal a foton polarizációs irányát a képződéskor is, meg a detektáláskor is. Ez a nevezetes Bell-egyenlőtlenség. Más szerzők a rejtett paraméter koncepciót próbálják helyreállítani megkérdőjelezve Bell gondolatmenetének logikáját, amelyik egyrészt feltételezi a kölcsönhatás lokális jellegét, másrészt abból indul ki, hogy bármely gondolatkísérlet eredménye szükségszerűen egyértelmű (counterfactual definiteness).

 

Értelmezés a fiktív tér koncepció alapján

Vizsgáljuk meg a rejtett paraméterek problémáját az előző bejegyzésben ismertetett fiktív tér koncepció alapján. Bell gondolatmenetében van egy önkényes feltételezés, mely szerint a rejtett paraméter létezése egyet jelent az egyes részecskék abszolút polarizációjának mérhetőségével. Erre a feltételezésre azonban nincs szükség, elegendő a rejtett paramétertől annyit megkövetelni, hogy rögzítse a két részecske relatív polarizációját. A foton kibocsátásakor nem viszonyíthatjuk a polarizációs irányt a mérő műszer által kijelölt síkhoz, mert a kölcsönhatásban nem levő foton számára erről az irányról nincs információ, vagyis ebben az állapotban az irány fiktív! A két foton relatív fázisa azonban lehet rögzített, mert a megmaradási törvények miatt a két fázis ellentétes lesz, és ez megőrződik a továbbiakban is a frekvenciák azonossága miatt. Tehát nem tudjuk ugyan, hogy mi a kezdeti fázis a fotonok kibocsátásakor, de abban biztosak lehetünk, hogy a fázisok különbsége nem változik. Nincs szükség tehát elméleteket konstruálni az összefonódó fotonokról, vagy más részecskékről! Einstein a rejtett paraméterek feltételezésével arra a következtetésre jutott, hogy a kvantummechanika nem teljes, azt ki kellene bővíteni. Ilyen kibővítésre azonban nincs szükség, mert a hullámfüggvényben már szerepel egy ismeretlen fázis, amely egyértelműen meghatározza a mérés kimenetelét. A mérést végző azonban nem ismerheti ezt a fázist, vagyis a fázis határozatlan, de még is csak létezik. A fázisnak tehát többlet szerepe van annál, mint amit a szokásos kvantummechanikai interpretáció feltételez! Nem csak arról van szó, hogy a fázis a szuperpozíció elve szerint létrehozza az optikai interferenciát, hanem ezen túlmenően rögzíti a relatív polarizációt az egyidejűleg kibocsátott fotonok között. Tehát a fázis határozza meg,hogy mi lesz a kimenetele az egyedi elektronok és fotonok kölcsönhatásának.

 

A kezdő feltételek bizonytalansága

Térjünk még ki a counterfactual definiteness (feltételezett meghatározottság) fogalmára. Ez abból indul ki, hogy lehetséges megadni egyértelműen a kísérletek kezdő feltételeit, és ha létezik valamilyen rejtett paraméter, az már a fotonok kibocsátásakor rögzíti a polarizációs irányt. Amint már utaltunk rá, ez azért nem fogadható el, mert kölcsönhatásmentes állapotban nem beszélhetünk valódi irányokról, továbbá minden elektron és foton individuális kezdő fázissal rendelkezik, amit azonban nem ismerhetünk, és emiatt nem tudjuk a megismételt kísérletben garantálni, hogy azonosak a körülmények. Ez okozza, hogy a kísérletek eredménye is változó lehet (például az egyik foton visszaverődik az üveglapról, a másik áthalad rajta).

 

A Pauli elv

Az elektronok eloszlása fémes vezetőkben eltér a termikus rendszerek Boltzmann statisztikájától. A termodinamikai Boltzmann eloszlás azon alapul, hogy a részecskék, vagy molekulák megkülönböztethető tulajdonsággal rendelkeznek. A fémes vezetőkben az eloszlást Fermi statisztikának nevezzük, ami az elektronok megkülönböztethetetlenségéből következik. Ez a Pauli elvre vezethető vissza, ami kimondja, hogy nem lehet két elektron azonos kvantummechanikai állapotban. Ellentmond-e ennek, ha különböző elektronokról beszélünk az individuális fázisok miatt? Nem, mert a kvantummechanika által meghatározott fizikai mennyiségek értéke és a különböző állapotok közötti átmenetek valószínűsége már független a hullámfüggvény fázisától. A kvantummechanika ugyanis olyan elmélet, amelyik jól leírja a kísérleti eredményeket, de nem foglalkozik a kísérletek által meghatározhatatlan tulajdonságokkal, például az egyes elektronok, vagy fotonok fázisával.

 

A természet hierarchiája és determinizmus

Ha az elemi folyamatok determinisztikusak is, következik-e ebből, hogy a teljes fizikai determinizmus világában élünk? Véleményem szerint nem! Ha ismernénk a testemben lévő összes elektron és más részecske fázisát és összes fizikai paraméterét, vajon ebből meghatározható lenne, hogy éppen mit gondolok? Aligha. A determinizmus csak az egyszerű elemi folyamatokra érvényes, más szóval az elektronoknak nincs szabad akaratuk. Ha a fizika korlátozott szemléletmódjára (a Galilei elvekre) támaszkodunk, akkor sem vezet a részfolyamatok egyértelműsége a magasabb szervezeti formák determinizmusára. Nagyon leegyszerűsítve beszélhetünk a mozgásformák egymásba ágyazott hierarchiájáról. Kezdve a szubatomi részecskék mozgástörvényeivel, amelyre ráépül az atomok világa, majd a molekuláké, ahol a kémia írja le a változások folyamatát a szervetlen és a szerves vegyületek területén. A kémiai folyamatok felett pedig ott vannak a biológia, az élet szervezési formái. A hierarchia sajátja, hogy a sok-sok elemből felépülő struktúrák átrendeződési folyamatai csak részben vezethetők vissza az egyes elemi lépések determinisztikus szabályaira, a hierarchia minden szintjének megvannak a sajátos törvényei. Gondoljunk például arra, hogy milyen bonyolult reakciók mennek végbe a sejt osztódásakor, hogyan csavarodnak fel és le a DNS-szálak, hogyan történik a genetikai információ másolása. A folyamatok sohasem százszázalékosak, mert az egyes elektronok bizonyos fáziskombinációi a szokásostól eltérő utakat engednek meg. Ezért a fizikai és kémiai folyamatok legpontosabb ismeretében sem lehet a biológia folyamatokat és az élet eredetét egyértelműen levezetni. A genetikai kódok másolási hibái a biológia evolúciós törvényeiben jelennek meg. Az összetett folyamatok egymásra épülése egyre nagyobb szabadságot enged meg a folyamatokban, a véletlen egyre inkább teret nyer a determinizmussal szemben, és ez magasabb szinten már elvezet az emberi gondolkozás és cselekvés szabadságához, a szabad akarat megnyilvánulásához.

 

A szabad akarat világa

Voltaképpen arról van szó, hogy az élet és még inkább a „szellem” szintjén túl kell lépni a Galilei elveken, másfajta gondolkozásra van szükség, amiben az anyagi és szellemi világ egységet alkot. Ezért pont az ellentéte lehet igaz, annak a fizikuskörökben elterjedt felfogásnak (lásd Stephen Hawking és Roger Penrose: „A tér és az idő szerkezete”), amely a kvantumfolyamatok határozatlanságából kiindulva akarja magyarázni a szabad akaratot. Szerintem az elemi folyamatok determináltak, de ez megengedi, hogy a rendkívül összetett – az életet, az emberi tudatot és a társadalmat magában foglaló világban – színre lépjen a szabadság az elemi folyamatok szigorú determinizmusa felett.

Link a folytatáshoz: A kvantumvilág rejtélyei 3.

Az alábbi linkre kattintva lehet eljutni a "Paradigmaváltás a fizikában" című bejegyzésre, ahonnan további bejegyzésekre történik utalás.

A bejegyzés trackback címe:

https://afizikakalandja.blog.hu/api/trackback/id/tr708235388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SZESZEGO 2016.01.05. 21:25:15

Mindig lenyűgöző a krisztálytiszta logika, és az újragondolás bátorsága. Ezt nem fizikusként én inkább egyéb tárgyú írásaidból tudom bizonyítani. Tehát e témában én úgy vagyok, mint laikus az erdőben. Bár keveset tudok róla, az utamat mégis igyekszem megtalálni benne. Mégis: talán túlzottan hiszel a tudományban. Ezért én nagyon kiindulópontnak, de a tudomány végső feltételének tartanám a Galilei elveket. Az a túdós gőgje, hogy ezen elvekkel megismerhető a világ. Valami belőle igen. Persze te a fizikai világot elemzed, de azzal végetérne a tudomány?? Konkrétan úgy érzem, te is ellentmondásba kerülsz e tekintetben önmagaddal.
A tanulmány elején az található, hogy a Galilei féle kritériumok a tudományos gondolkodás kritériumai. A tanulmány végén azonban mintha ezt a kritériumot elvetnéd. De azért úgy, mintha azt is mondanád, ahol megjelenik a "szabadság", ott a tudománynak vége (végletesen fogalmaztam)?
És szerintem - bár nem vagyok értője, csak a közgazdaságtudományban is beleütköztem e fogalomba - nem megalapozott a szabadság fogalmad. Bár csodálom, hogy tudósként azért fenntartod a szabadság világának a jogát, és valahogy igyekszed viszonyítani a fizikai determinizmushoz, mégis a szabadság közkeletű értelmezését látom a fejtegetéseidben (ha nem értettem félre). Ugyanis szerintem a szabadság nem egyenlő kötetlenséggel (kötések nélküli egyéni szabadsággal), és annak ellentéte sem a determináltság (oksági) úton levezethetőség.
Éppen ez a kérdés a közgazdaságtanban: a szabadságot kötés nélküliségként értelmezi. A kötés pedig rabszolgaság. De a közösség kötés, tehát akkor az rabszolgaság? A közgazdaságtanban -én éppen a szabadság és annak hiányának ellentétét (erre az ellentétpárra építi fel a főáramú közgazdaságtan a teljesen rossz építményét. Ezt te is tudod, mégis hiányolom a szabadság fogalmának ilyesfajta megközelítését (természetesen én csak példálóztam a saját területemről, de ezen alapfogalmak szerintem minden tudományágnak alapozó fogalmai...mint ahogy nálad a determizmus. Az ugyanis nem létezik ellentétpárja nélkül. Tehát ha keresed a determinizmust, mint írásodból is látható, egyben keresed a szabadságot. is.

Rocky1938 (törölt) 2016.01.06. 08:48:41

A Galilei által megfogalmazott módszertanra azért hivatkozok, mert a tudomány jelenleg is ezen az alapon működik és magam, is mint kutató ezeket az elveket követem. Ez viszont nem azt jelenti, hogy a tudományos ismeretszerzés lenne az egyetlen módja a világról alkotott kép kialakításának. Ilyet nem állítok, sőt épp azt hangsúlyozom ki az írás végén, hogy a tudományos ismeretszerzésnek vannak korlátai. Szerintem az olyan kérdések felvetése, hogyan jött létre a világ, az élet és a gondolkodó ember, már túlvezet a tudomány hatáskörén, a teremtés kérdéseinek megválaszolása másféle gondolkozást kíván.

A szabadság fogalmának pontos megfogalmazásával valóban nem foglalkoztam és nem is tekintem feladatomnak. Számomra ez a fogalom híd a determinizmus és a szabad akarat dimenzióinak összekötésére. Ez a híd elszakadást jelent a szigorú determinizmustól a szabad akarat megközelítése felé. Ez az a híd, ahol valamennyien haladunk, akár ha kutatók vagyunk valamelyik diszciplínában, akár ha saját életünk célját, értelmét keressük.

SZESZEGO 2016.01.06. 16:36:23

Hiába használsz szép szavakat a fizikán túli világra, ezzel csak megédesíted azt a mondandódat, hogy az élettudonyok és az embertudományok nem tudományok. A világ megértése ebben a megközelítésben egy, a tudományon túli, ezoterikus világ? Ez ellen rögtön tiltakoznál: de akkor mi? Ha a világ (fizikán túli világ) a tudomány eszközével nem megérthető számunkra, akkor mivel érthető meg? Ha a világban nincs egyfajta determinizmus, akkor mindig egyedi, azaz az ember számára megérthetetlen, misztikus valami?
Az ókor emberének világos válasza volt erről: a szellemnek van alárendelve, annak jó, illetve rosszindulatától függ. Amit tehet, az, hogy a szellemet békíti a maga számára, mert a szellemtől függ a biztonsága. A szellem számukra az öröklét is egyben, a világ körforgása, amelyben ő csak egy epizód. A mai világ ezzel szemben azt mondja, hogy az egyéni életed maga a világ, ráadásul kiszámítható, ha bízol a bankokban, szelídíted azokat, adjál áldozatokat neki (pénzedet add oda "megőrzésre", gondos kezelésre, mentsed őket ki a bajból), akkor bízhatsz a nyugdíjadban (ami utánad jön, arról még szó sem esik). Az ókori istent a mai világ felváltotta a pénzzel, a pénztotemmel. Vagyis a pénz (a közértek, a sarki boltok világán, vagyis a napi piac világán túl, bár valójában ott is misztikusan működik, csak a számosság látszata nyújt értelmezhetőséget) a pénz világa ugyanolyan misztikusan rendelkezik sorsunkról, mint ahogy az ókor embere a szellemet, az istent elgondolta. A mai ember azonban hamisan erről azt mondja, hogy ez maga a szabadság, hiszen ha pénzed van, szabad vagy (ugyan bérrabszolga vagy, de ez a csúnya, elítélendő beszéd nyelve). Szabadságod a pénzed, a te egyéni léted, tehát csak a halálodról dönthetsz (lásd Sartre nyers megfogalmazását, de ő legalább őszintén beszél még, nem hamisan). Ami ebben az értelmezésben utánad jön, az a semmi, annak nincs köze nincs az egyén valós létéhez. A világ - az ember világa, véges, egyedi. Az ember halála a teljes megsemmisülés, tehát az embernek semmi köze az utána következő világhoz. A világban nincs magyarázható folytonosság. A folytatás ezért a véletlenek furcsa halmaza.

Persze te is tudod, hogy ez a világértelmezés maga a nonszensz, de a te tudomány fogalmad mégis szabad utat enged ennek a világértelmezésnek, és világműködésnek. Nem tudományos bizonyíték-e erre az, hogy a mai világ e tekintetben ellehetetlenült. Mint tudománynak nincs mondandója ezzel kapcsolatban. A tudomány mint tudomány semmit nem mond arról, hogy tévúton van a világ! A tudomány ezt fel sem fogja, mert a világot, annak mai katasztrofális helyzetét egy számára nem értelmezett, nem értelmezhető emberi cselekvésfolyam, mondhatnám úgy is az ókor nyelvén, hogy "szellemvilág" hozza létre. Persze a hamis beszéd a szellemet ki nem ejti ajkán. Pedig a pénz maga a szellem, a totem, mint totem működik, a mai világértelmezés szelleme, toteme. Erről csak az irodalom mer nyíltan beszélni.

Innen folytatom egy következő kommentben

SZESZEGO 2016.01.06. 16:40:08

Az előző komment folytatása

A tudomány - ha a hamis beszéddel felhagyunk - akkor valójában azt mondja az embernek: ez van. Persze - újra kezdve a hamis beszédet, meghirdeti a "jót", a tudósnak, mint embernek a nagylelkűségét, például a szolidaritást. Ami valójában a mai világ átmenetileg bevetett üveggyöngye (amíg rendről rendre a szolidaritást is megsemmisíti, mert rendről rendre kitalálja a világ, hogy a szolidaritásra "pénz" azért mégsincs). Az így értelmezett hamis szóhasználattal megjelölt nagylelkűség azonban semmi más, mint a letaszítottak megszelídítése. „Segít nekik” elfogadni azt a helyzetet, amely helyzetbe valami ebben a világban oda sodorta, ahol van (a tudomány ez van kategóriája itt is kibukik). Az ókor nyelvén ez a "világszellem" (a hamis beszéd ilyet nem mond: a tudománynak ez a mai világ "ez van" kategória). Vagyis - ha felhagyunk újra a hamis beszéddel - a nagy szabadság egyenlő az ókor emberének igaz nyelvén (a dolgokat megnevezi a lényegük szerint) a mai pénzvilág szelleme által kiváltott determinizmus. Ezt a mai tudomány nem nevezi meg, már a kérdésfelvetéseket is távoltartja magától, sőt, elutasítja az olyan kérdésfelvetést, ami a nevén nevezi a dolgokat.

Ezzel persze te is egyetértesz, hiszen tudom, magát a problémát világosan látod. DE MÉGSEM TESZED FEL A KÉRDÉST? HA ANNYI TUDÓS VAN A VILÁGON, ÉS MÉG RÁADÁSUL A MAI VILÁGBAN A TUDÁSTÁRSADALMAT ÉPÍTJÜK( a tudósok szorgalmazására és irányító elveik szerint),

AKKOR MIÉRT NEM TUDUNK SEMMIT ARRÓL, ami a világunkban történik? UGYAN MEGSZENVEDJÜK AZT, DE A TUDÁS VILÁGA ERRŐL SEMMIT NEM MOND. LEGFELJEBB BELEMENEKÜL EGYFAJTA EJNYE-EJNYÉBE. Vagyis újra eljutottam ahhoz, hogy szerintem abból, ahogyan a tudományt egy leszűkített világra értelmezed, következik az is, hogy a tudósnak (a tudománynak) a világgal szemben nincs felelőssége (az egyén ebből kiléphet persze). Azt sem furcsállod, hogy ANNYI LEROMBOLT társadalmi INTÉZMÉNY ELLENÉRE A TUDOMÁNY INTÉZMÉNYRENDSZERE – legalább is a társadalmi hierarchiában elfoglalt magas pozícióját tekintve – mintegy érintetlen maradt. Egy biztos, hogy nem azért, amit teljesített. Ezzel nem a teljesítés hiányára gondoltam, hanem arra, hogy a többi – közösségi felelősséget még fenntartó - társadalmi intézményt jóval kevésbé kímélték, lásd család, nemzet intézményeinek teljesítménye már szóba sem kerül, és ezen intézmények "szabadon" rombolhatók.

Te jól látod, hogy valami nincs rendjén a tudomány művelésének mai módozataiban (mint hangsúlyoztad, a fregmentálódás a jellemző). A fizika mai haladásában bekövetkezett megtorpanásban, a tudomány intézményrendszerében is látod a problémákat. Mégis újra mondom, amíg olyan marad a tudomány értelmezése, ahogy leírod, addig a tudomány elismeri, hogy leszerelték, és a tudományos kérdéseket nem terjesztheti ki a világértelmezésre. Tehát "szabadon" beszűkíti világát. (Egyre jobban belemerül a részletekbe, mint ahogy te is elmondod ezt számos civil előadásodban. A tudomány magas rendű intézményi világában erről szó sincs, legfeljebb az interdiszciplinaritás sajnos üres szólamvirágai élnek).

Utószó: Vagyis óriási tudományos érdemednek éppen azt tartom - az más kérdés, hogy vitatkozom is veled a fentebbi "nem tudományos" kérdésekben -, hogy az egységes fizikai világképért tett erőfeszítéseid mellett (ami maga is a szó méltó értelmében tudományos munka) megnyitottad a fizika világát a lét, azon belül az emberi lét alapkérdései felé is. Ezt jutalmazta a sikered és a kivételesen emelkedett hangulat a Műcsarnokban elhangzott előadásod alatt és az előadás után kibontakozó vitában. Írásoddal engem is becsalsz a tudomány értelmezésének erdejébe, a fizika világának általam felfogható csodáiba. Nagyon sajnálom, hogy a fizikát, és annak értelmezési világát annyira kiszorították a közember nézetvilágából.

Rocky1938 (törölt) 2016.01.07. 09:40:34

Az első mondatod nagyon meglepett, idézem ” Hiába használsz szép szavakat a fizikán túli világra, ezzel csak megédesíted azt a mondandódat, hogy az élettudományok és az embertudományok nem tudományok”. Állításod meglepett, mert soha sem gondoltam, soha sem írtam, hogy az élet- és embertudomány ne lenne valódi tudomány. Talán előző kommentem egy mondata vezetett félre: „Szerintem az olyan kérdések felvetése, hogyan jött létre a világ, az élet és a gondolkodó ember, már túlvezet a tudomány hatáskörén, a teremtés kérdéseinek megválaszolása másféle gondolkozást kíván.” Itt a TEREMTÉS a lényeg. Az egyes tudományok szerepe, véleményem szerint, a már LÉTEZŐ világ, a már LÉTEZŐ élet, a már LÉTEZŐ ember vizsgálata, de önellentmondásba ütközik, ha saját területének eredetét akarja tisztázni. Ilyenkor a jól ismert paradoxonba ütközik:
A katonai borbély parancsba kapja, hogy borotváljon meg minden katonát, aki nem tud borotválkozni, de nem szabad megborotválni azokat, akik ezt maguk is meg tudják tenni. Megborotválkozhat-e ekkor a borbély? Ha megteszi a parancs második részét szegi meg, ha nem, akkor az elsőt!
Az egyes tudományok ugyan nem foglalkozhatnak avval, hogy jött létre tárgyuk alanya, viszont feladatok annak működését, törvényeit és változásait, esetleg fejlődését, átalakulásait vizsgálni. Erről írok az ősrobbanás elméletével kapcsolatban is. Az univerzum létrejöttét nem magyarázhatja meg a fizika, de foglalkozhat az univerzum evolúciójával és működési törvényeivel. Magam fizikus vagyok, ezért ebben a körben fejtem ki gondolataimat, de nem vagyok fizika fetisiszta, nem hiszem, hogy az élet- és embertudományokat a fizikára lehetne, a fizikára kellene visszavezetni. Minden összetett rendszernek meg vannak a maguk saját, az egyszerűbb összetevőkre vissza nem vezethető törvényei.
A fizika módszertanát illetően Galilei kritériumaira hivatkozom. Galilei korában még nem volt biológia, nem voltak az emberrel és a társadalommal foglalkozó TUDOMÁNYOK. Galilei kritériumait az égi- és földi mechanika, a csillagászat és a mozgás törvényeire alkalmazta. Az új tudományok létrejötte támaszkodik ugyan Galilei elveire, de azt szükségképen átalakítja a saját igényei szerint. Ezek a kritériumok ezért nem pontosan azonosak avval, ami a fizikát tudománnyá teszik, de ebből nem következik, hogy a biológia és az embertudományokat ki kellene írni a valódi tudományok köréből.
Így folytatod: „A világ megértése ebben a megközelítésben egy, a tudományon túli, ezoterikus világ?”
Szerintem a világ megértésére való törekvés sokkal összetettebb annál, hogy csak tudományos és ezoterikus gondolkozásról lehessen beszélni. Talán épp az a legfontosabb, ami nem sorolható sem a tudományos megismerés, sem az ezotéria világába.
Később így folytatod: „Ha a világban nincs egyfajta determinizmus, akkor mindig egyedi, azaz az ember számára megérthetetlen, misztikus valami?” Az emberi gondolkozás sokkal összetettebb annál, hogy a determinizmus hiánya és az egyediség megakadályozná a tudományos megismerést. Inkább arról van szó, ahogy már írtam, a Galilei kritériumokat hozzá kell igazítani az emberre és emiatt az egyediségre alapított tudományok természetéhez.
Részletesen írsz a pénz világáról, annak eredetéről, természetéről, kapcsolatáról a szabadsággal és még folytathatnám. Bár ezek a kérdések nem szerepelnek a blog általam megfogalmazott céljai között, de jó hogy írsz róla, mert fontos, termékeny gondolatok. Segít abban, hogy ne maradjon meg a blog a fizika szűk keretei között. Különösen fontos az általad felvetett kérdés, vajon a tudománynak mekkora a felelőssége a modern világ félresiklásában, ami akár emberiség pusztulásához is vezethet? A tudomány jelenleg ESZKÖZ a politika és a gazdaság kezében. Ki azért a felelős, ha ezt rossz célokra használják fel? A tudomány művelői is „prostituálódnak”, mert jutalmul megalkuvásukért megkapják a támogatást, hogy folytathassák tevékenységüket. Ez meglátszik a modern fizika félresiklásában is. Ma a fizika egyre inkább a technika szolgája lesz és elfordul az alapkérések tisztázásától. Fontos, fontos kérdések, de hagy dobjam vissza a labdát: talán te is indíthatnál egy blogot, amiben ezek a kérések szerepelnének!
süti beállítások módosítása