A fizika kalandja

A fizika tér-, idő- és anyagfelfogásának fordulópontjai

2020. október 30. - 38Rocky
  1. Felütés

Hogyan változott a fizika felfogása térről, időről és anyagról a modernkori felfedezések nyomán?

A teret és időt közvetlenül nem figyelhetjük meg, erről az anyagi világ objektumainak elhelyezkedése és mozgásai alapján szerzünk tudomást – legyen szó akár csillagokról, hétköznapi tárgyainkról, vagy mikrovilágunk részecskéiről. Ez fordítva is igaz: anyagi világunk elemeit csak térbeli megjelenésük és időbeli változásai alapján ismerhetjük meg. Ezért világunk megismerése nem nélkülözheti a tér, idő és az anyag egységében való felfogását. De hogyan változott meg ez a felfogás a fizikai felfedezések következtében?

Holisztikus felfogás és Galilei fizikai világképe

A naivnak mondott világkép alapjait legtisztábban a holisztikusan gondolkozó ókori görög filozófusok fogalmazták meg. A tudományos gondolkodásmód megteremtőjének viszont Galileit tekinthetjük, amikor megfogalmazta azt a tételét, hogy világunkat törvények igazgatják, amit kísérletek végzésével ismerhetünk meg és ellenőrizhetünk. Ez a klasszikus fizikában három alapelven nyugszik: a szétválaszthatóságon, a determinizmuson és a folytonosságon. Ez az út rendkívül termékenynek bizonyult a technikai fejlődés felvirágoztatásában, viszont háttérbe szorult az ősi gondolkozás holisztikus, egységben való világképe.

• Az abszolút tér és idő

Nézzük meg, hogyan tükröződik ez a felfogás a fizikai világképben, és milyen fordulat következett be a 20. század hajnalának felfedezései következtében, ahonnan a modern fizikát számíthatjuk. A klasszikus mechanikában a szétválaszthatóság elve a mozgások leírásában jelentkezik. A fizikai objektumokat az abszolútnak tekintett térben helyezzük el, és az egymást követő elrendeződéseket az abszolút idővel skálázzuk. Azért beszélünk abszolút térről és időről, mert a tér – mint „tartály” – független a benne lévő anyagtól, és az egymásutániság folyamatai nem függenek a mozgástól, így például a sebességtől. A folyamatok determinizmusa a törvények létezéséből és a megismerhetőségből fakad. Bár a fizikai objektumok pozíciójának megismerhetőségét mérőeszközeink pontossága korlátozza, a klasszikus mechanikában mégis feltételezzük, hogy a hiba elvben tetszés szerint kicsire leszorítható. Szintén feltételezzük, hogy léteznek olyan fizikai törvények, amelyek biztosítják, hogy a kiinduló állapotból meghatározhatjuk, hogy később milyen lesz a vizsgált égi, vagy földi objektum pozíciója és sebessége. A tetszés szerinti pontossággal megismerhető térbeli helyzet és időbeli elmozdulás viszont megköveteli, hogy folytonos legyen a tér és a folytonos legyen az idő.

Ilyen alapon indult el Newton is, amikor lefektette a klasszikus fizika, sőt mondhatjuk, hogy a klasszikus tudomány módszertanát. A mozgás törvényeit differenciálegyenletekkel írta le a tér és idő dimenzióinak folytonossági elvére alapozva. Alapvetően ezt a szemléletmódot vitte tovább a termodinamika és az elektrodinamika is. Newton korszakos gondolkozó volt, aki egyrészt felhasználta, másrészt továbblépett elődei eredményein, amit maga is megfogalmazott: „Ha messzebbre láttam kortársaimnál, azt annak köszönhetem, hogy óriások vállára álltam”.

A fizika huszadik századi forradalma

Találgatás tudománya a mikrovilágban: kvantummechanika

A klasszikus fizika szemléletmódja összhangban van a józanész kívánalmaival, de úgy is fogalmazhatunk, hogy a józanész gondolkozási sémáját a klasszikus fizika alapozta meg. Jött azonban a fizika huszadik századi forradalma, és minden a feje tetejére állt: egyaránt megkérdőjeleződött a szétválaszthatóság, a determinizmus és a folytonosság elve. Amikor bepillantottunk az atomok belsejébe felfedezve a részecskék sokaságát, kiderült, hogy nem tudunk válaszolni olyan kérdésekre, hogy hol vannak és a mekkora a sebességük az elektronoknak az atomok belsejében. Ennek oka, hogy az elektronok csak akkor adnak hírt magukról, ha épp ugranak két állapot között. Itt van a nagy különbség a makro-világhoz képest, ahol arra alapozzuk szemléletünket, hogy a fény által szolgáltatott információ folytonosan áramlik a megfigyelt tárgyról, és így felépíthetjük a folytonos pályát. De a mozgás leírásakor az a kérdés is felmerül, hogy az atomban hol van, vagy pontosabban hol lehet az elektron, két ugrás között? Erre csak találgathatunk felhasználva néhány előzetes tudást: mekkora az erőhatás az elektron és a mag között, milyen megmaradási törvényeink igazgatják a mozgásokat, milyen a lokális szimmetria, ahol követjük a részecskék útját. Így született meg a találgatás fizikai elmélete, a kvantummechanika, amelyben az állapotfüggvény alapján jellemezhetjük az elektronpályák fizikai állandóinak valószínűségi eloszlását. Az elektron lehetséges pozíciójának valószínűségi képét az állapotfüggvény abszolút érték négyzete szolgáltatja, és ugyancsak az állapotfüggvény mondja meg, hogy a különböző állapotokban mekkora a fizikai mennyiségek várható értéke, és attól mekkora eltérés várható. Evvel fejezzük ki azt a tényt, hogy mérés előtt a pontos értéket nem tudhatjuk, és valójában csak a lehetséges értékek eloszlásáról beszélhetünk. A mérés viszont már kiválaszt egyet a lehetséges értékek sorából, amit a kvantummechanikai számítás előrevetít. Ez mutatkozik meg a határozatlansági relációban, mely szerint – például a hely és impulzusmérés hibáinak szorzata – nem lehet kisebb a redukált ħ Planck-állandónál. Ezt a határozatlanságot a fény atomjának, a fotonnak tulajdonságai hordozzák magukban. Ugyanis a fizikai objektumok pályájáról alapvetően a foton szolgáltatja az információt. Használhatunk például kemény gamma sugarakat, melynek kis hullámhossza pontos pozíciómérést tesz lehetővé, de ekkor a hullámhosszhoz tartozó impulzus nagy értéke miatt a vizsgált részecske erősen meglökődik, és így a mérés után nagy lesz az impulzusmérés hibája. Hosszú hullámhosszú fotonoknál megfordul a helyzet, ott a pontos impulzusmérés pontatlan pozícióméréssel jár együtt.

A determinizmus újraértelmezése

Vajon a kvantummechanikai határozatlansági elv a mikrovilág indeterminizmusát jelenti, vagy inkább a determinizmus fogalmát kell újragondolni? Felfogásom szerint az utóbbiról van szó: ha ugyanis már a kezdő állapotra is csak valószínűségi kijelentést tehetünk, akkor hogyan tudhatnánk többet a későbbi állapotról?  Tehát nem a mikro-folyamatok indeterminizmusáról van szó, hanem arról, hogy nem tudjuk kísérletesen eldönteni, vajon ezek a folyamatok determinisztikusak-e, vagy sem! A kvantummechanika nagy érdeme, hogy meg tudja mondani, mekkora valószínűséggel megy át a részecske az egyik állapotból a másikba. Nem kell ezért a determinizmust kitessékelni a mikro-világból, hanem a determinizmusnak valószínűségi értelmezést kell adni. Ez a valószínűségi értelmezés csak a kvantummechanikai leírási módra vonatkozik, csak a megismerés korlátait jelöli ki. Nem mondhatunk olyat, hogy a részecske mozgása valószínűségi jellegű lenne, ugyanis információ hiányában nem tudjuk eldönteni, hogy van-e, vagy nincs valamilyen determinisztikus folyamat is a mozgás hátterében. Einstein felvetése a rejtett paraméter létezéséről (EPR paradoxon) nem egyeztethető össze a kvantummechanikai elvekkel. Ennek oka, hogy a kvantummechanika a priori valószínűségi elmélet. A makro- és mikrovilág eltérő szemléletmódját viszont összeköti a korrespondencia elv: nagyszámú részecskénél, illetve nagy kvantumszámoknál a mikrovilág valószínűségi leírása átmegy a klasszikus fizika törvényeibe. Ennek oka, hogy a részecskepályákat a pozíció és a sebesség segítségével írhatjuk le, a sebesség pedig az impulzusból származtatható azt osztva a mozgó tömeggel. Emiatt a pálya meghatározási hiba ħ/m lesz, és így a makroszkopikus világban, ahol igen nagyszámú elemi részecskéről van szó, az objektumok nagy tömege miatt a hiba elhanyagolhatóvá válik. Igazán jelentős pályabizonytalanság csak elektronok esetén várható a parányi tömeg miatt. Viszont a kétezerszer nehezebb protonok, vagy az ennél is jóval nehezebb atommagok esetén, már a klasszikus pályaleírás is jó közelítést ad a részecskék mozgásáról.

Folytonosság és diszkrét változások

A mikrovilágban felmerül a folytonosság megszűnésének kérdése is! A klasszikus fizika szerint – például egy Föld körül keringő műhold energiája – folytonosan változtatható, viszont az atomokban és molekulákban kötött állapotban lévő elektronok energiája ugrásszerűen változik az egyes állapotok között. Az energia diszkrét változása az időintervallumok széttagolásával van kapcsolatban: az elektron mozgásában szétválik a stacionárius állapot időtartama – ami alatt nem kapunk információt – és az ugrás pillanata, amit megfigyelünk a kibocsátott vagy elnyelt fotonok révén. A klasszikus elektrodinamika szerint bármely elektromosan töltött objektum – gyorsulás, vagy lassulás esetén – folytonosan fényt bocsát ki. Az elektrodinamika által leírt folytonos fénykibocsátás viszont egy ellenőrizhetetlen feltételezésen alapszik, mégpedig azon, hogy képesek vagyunk folytonosan követni a mozgási pályát, azaz végtelenül kis szakaszokon belül is megfigyelhetjük az elmozdulást. Ez azonban nem teljesül, mert amikor a töltések mozgását már az egyes elektronokra bontjuk fel, a fénykibocsátás diszkrét emissziók és abszorpciók sorozata lesz. Két emisszió közötti szakaszban – információ hiányában – az elektron helyváltoztatására csak becsléseket, azaz valószínűségi kijelentéseket tehetünk. Beszélhetünk tehát az elektron valószínű pozíciójáról, beszélhetünk annak valószínűségéről, hogy mikor fog bekövetkezni a következő emisszió, vagy abszorpció, amit az elektron állapotának ugrásszerű változása kísér. Ennek leírását végzi el a kvantummechanika és az elektrodinamika egyesített mezőelmélete, a kvantum-elektrodinamika, a QED. Az elméletben ugrásszerű változások lépnek fel a részecskék számában és az energiában, de a teret és időt továbbra is folytonosnak tekintjük, ami abban nyilvánul meg, hogy az energiát, impulzust és impulzusnyomatékot a tér és időkoordinátákkal képzett differenciálhányadosokkal definiáljuk. Tehát nem a tér és idő folytonossága szűnik meg, hanem az elektron pozíciójára vonatkozó tér és idő információ érkezik meg szakaszokra bontva, ami magával hozza a diszkrét energiaugrásokat.

Összekapcsolódó fogalmi világ

A huszadik századi fizika másik fontos felismerése a tér, idő és az anyag szétválaszthatósági felfogását váltotta le. A speciális relativitáselmélet szerint nagy sebességű rendszerekben a tér és idő koordináták összekapcsolódnak, amit a Lorentz-transzformáció ír le, és ezt fogalmazza meg a Minkowski által bevezetett négydimenziós téridő. Einstein általános relativitáselmélete további lyukat üt a teret és anyagot szétválasztó felfogáson, kimondva hogy a tér szerkezete a benne lévő anyag tömegeloszlásához (pontosabban az energia-impulzus tenzorhoz) igazodik. A tér szerkezete tehát nem abszolút! Ezen is túllépett a huszonegyedik században Higgs, amikor bevezette a szimmetriatörés koncepcióját. Az üres tér, a totálszimmetrikus tér nem stabilis, kibillenhet valamilyen irányban, ami energianyereséggel jár. Ez a ősi részecske,a Higgs bozon születése, amely bomlása során tömeget ad a részecskék seregének. Tehát a tér nem passzív tartály többé, hanem az anyag, a tömeg létrehozója. A tér aktív szerepét viszi tovább a fénysebességű forgás koncepciója, amely egyúttal választ ad a kvantum eredetére is: a kvantum nem más, mint a térben létrejövő lokális, fénysebességű forgás! Ez a forgás különböző frekvenciájú lehet, kialakulhatnak összetett forgáskombinációk más és más szimmetriával, így jönnek létre az elemi fermionok: az elektron, a neutrínók és a kvarkok családja. Forgó és haladó mozgás is összekapcsolódhat, létrehozva a kölcsönhatási bozonokat: a fotonokat, a W és Z bozont és a gluonokat.

Miért nem kvantumos a gravitáció?

A modern fizika immár száz éve küszködik, hogy besorolja a gravitációt is a kvantumelméletek (az elektrodinamika, a gyenge és erős nukleáris kölcsönhatás mezőelmélete) közé. Az erőfeszítések kudarcát a fénysebességű forgások koncepciója arra vezeti vissza, hogy szemben a bizonyítottan kvantumos kölcsönhatásokkal, amit a fénysebességű forgás hoz létre, a gravitációt olyan forgás közvetíti, amelynek kerületi sebessége lassul a tömegtől távolodva, ahol a sebesség mértékében görbül a tér, létrehozva az általános relativitáselmélet szellemében a tömegvonzást. Minthogy csak a fénysebességű forgás hozhat létre kvantumot, így kizárható, hogy a gravitációt kvantumok közvetítsék.

Irányok és tükrözési szimmetriák

Az idő iránya

A térhez és időhöz irányokat is köthetünk, idő esetén ez a múltba való visszatérés lehetetlenségét mondja ki, amely szerint az anyagi világ korábbi elrendezése többé nem állítható vissza. A térben viszont az irányok összekapcsolási szabálya lép fel, amely szerint a jobbsodrású fizikai objektumok nem transzformálhatók át balsodrásúba. Nézzük először az idő irányának kérdését.  A mechanika mozgásai és a részecske átalakulásai megfordítható, reverzibilis folyamatok, ebben hasonló az álláspontja a klasszikus és a modern fizikának. Ezt az elmélet mint az időtükrözéssel szembeni szimmetriát kezeli. Irreverzibilitás a makro-világ folyamataiban jelentkezik, amit az termodinamikában az entrópia zárt rendszerben való növekedési törvénye ír le. Ennek lényege, hogy a véletlenszerű, kaotikus mozgások a rendezett struktúrák leépítését idézik elő. Az alapkérdés, hogy a fizikai objektumok egy adott elrendezése hányféleképp valósulhat meg, és minél szabályosabb egy rendszer, annál kisebb a lehetséges elrendezések száma. A rendezett, szabályos elrendezések nem jönnek létre véletlenszerűen, csak akkor, ha működik egy rendező erő. A rendezetlenség viszont sokféle lehet, ezek számához rendeli a termodinamika az entrópiát. Így bár a mechanika, az elektrodinamika, vagy a részecskefizika törvényei megengednék, hogy a korábbi állapotot visszahozzuk, de az energia átalakítási folyamatai mindig rendezetlen mozgásokkal, azaz hőtermeléssel és entrópia növekedéssel járnak.

Érdemes még megjegezni, hogy a termodinamikában használt valószínűségi fogalom eltér a kvantummechanikaitól. Ez az utóbbiban az egyes részecskék mozgására vonatkozik, míg a klasszikus termodinamikában az elvben megismerhető egyedi pályák nagy száma miatt korlátozódunk valószínűségi leírásra, ahol számba vesszük, hogy mekkora számban valósulhatnak meg a különböző mozgási állapotok.

Kozmológiai kitekintés

A kozmológia szerint eleve létezik egy kitüntetett irányú folyamat: az univerzum tágulása, melynek során a korábban egymás közeli objektumok egymástól távolabbra kerülnek. Ennek eredménye az univerzum entrópiájának növekedése, amit a leeső és szétguruló gyöngyök példájával szemléltethetünk. Leesés után a markunkban összeszorított gyöngyök is szétgurulnak, ugyanis az egyes objektumok számára nagyon valószínűtlen, hogy egymás közelében maradjanak, ha nincs összeszorító erő. Ugyanezt történik az univerzumban, ahol a tágulás következtében hatalmas entrópia növekedés jön létre. A tágulás nem csupán entrópia növekedést, hanem hőmérsékletcsökkenést is okoz, megengedve atomok és molekulák kialakulását. Az entrópia növekedés viszont fedezetül szolgál, hogy lokálisan magas rendezettségű – tehát alacsony entrópiájú – formák alakuljanak ki. Erre példa az élővilág létrejötte, hiszen minden élőlény az egysejtűektől kezdve az emberig magasan rendezett, tehát alacsony entrópiájú struktúra. A születés és elmúlás, az anyagcsere, a lélegzés, vagy az asszimiláció nagymértékben rendezi át környezetet lebontva annak rendezett struktúráját, és így összességében az élet létrejötte entrópia gyarapító folyamat. Voltaképp úgy foghatjuk fel ezért az élet megjelenését a Földön, vagy bárhol az univerzumban, mint entrópia növekedést gyorsító mechanizmust.

Térkoordináták iránykombinációja: a királis szimmetria

Vegyük most sorra a térirányok kombinációs szabályait! Induljunk ki két tengelyirányt kijelölő merőleges nyílból, ami legyen „x” és „y”. Bármit választhatunk, mert az elrendezés egymásba forgatható. A „z” tengely körüli 180 fokos elforgatás két tengelyt forgat az ellenkező irányba. A „z” irány azonban már két irányban válaszható, mutathat lefelé, vagy felfelé. Az egyik a jobbsodrású, a másik a balsodrású rendszer, a kettőt nem viszi át egymásba semmilyen forgatás, mert a forgatás mindig két irányt tud megfordítani. A két rendszer csak tükrözéssel megy át egymásba, a síktükrözés egy tengelyt, a ponttükrözés három tengelyirányt fordíthat meg, ezért a tükrözés nem helyettesíthető semmilyen forgatással. Azok a fizikai objektumok, például molekulák, amelyek struktúrája megkülönbözteti a tér három irányát, lehetnek jobb-, vagy balsodrásúak, ezt nevezzük kiralitásnak. A két királis struktúra egyenrangú, ez a tükrözési, vagy paritásszimmetria. A fénysebességű forgások koncepciója a királis szimmetria alapján különbözteti meg az anyagot és antianyagot. A felbonthatatlan negatív töltésű elektronhoz rendeli, mondjuk a jobbsodrású kiralitást, ennek antianyag párjához, a pozitív töltésű pozitronhoz, a balsodrásút. A továbbiakban ezt az önkényes választást alkalmazzuk! Minden részecske a tér szülötte, de az üres térnek nincs töltése, mert az üres tér nem különbözteti meg a kétféle kiralitást. Emiatt az univerzumban töltés és kiralitás egyensúly van. Ez azonban nem az elektronok és pozitronok azonos számát hozza magával, ugyanis léteznek összetett struktúrák is, mint például a protonok, és ezek pozitív töltése, azaz összességében balsodrású szerkezete, egyenlíti ki az univerzum elektronjainak negatív töltését. A proton pozitív töltése kétféle kiralitás kombinációja, amelyen belül a balsodrású dominál a jobbsodrású felett, ezt írja le a kvarkelmélet (Lásd például: A fénysebességű forgás koncepciója, II. rész). Mivel az azonos szerkezetű és ellentétes sodrásirányú részecskék megsemmisítik egymást, így az univerzumnak választani kellett, és a választás eredménye lett az anyag (elektron és proton) dominanciája az antianyag (pozitron és antiproton) felett. Ennek a választásnak első lépése lehet a szimmetriatörés, amely megteremti a Higgs bozont!

Tükrözési szimmetriák összefonódása

Az anyag és antianyag közötti átjárást a gyenge kölcsönhatás hozza létre, amikor egymásba alakítja a különböző elemi részecskéket. Ilyen folyamat a neutron bétabomlása, amely egyúttal kiralitás változással is jár. A bétabomlás megtöri azt a paritásszimmetriát, amit az erőterek tükörszimmetrikus elrendezésétől várnánk, viszont a szimmetria helyreáll, ha az antineutron bomlását vizsgáljuk tükör elrendezésben. Ezt fogalmazza meg a CP szimmetria, amelyben a „C” szimmetria a töltéskonjugáció. Annak okát, hogy miért éppen a töltéskonjugáció hozza helyre a szimmetriát a fénysebességű forgás modellje avval magyarázza, hogy a részecskék belső terében végrehajtott tükrözés fordítja meg a töltés előjelét. Fontos még azt is hangsúlyozni, hogy a bétabomlás folyamata megfordítható, azaz a bétabomlásban érvényes az időtükrözési szimmetria is.

Néhány mezon esetén azonban megfigyeltek olyan bomlást, ahol már a CP szimmetria is megtörik, szintúgy nem érvényes az időtükrözés szimmetriája sem. Ha azonban összekapcsolják a három szimmetriaelemet, ez a CPT szimmetria, akkor ez már fennáll. Lásd erről részletesebben: A gyenge kölcsönhatás kiválasztási szabályai és a CPT tükrözés. A CPT szimmetriát úgy is felfoghatjuk mint a Minkowski-féle négydimenziós téridő egyesített szimmetriáját, amelyben a tértükrözés kiterjed az elemi részecskék belső terére is.

• Kilátások

A fizikus társadalom alapvetően konzervatív, nem könnyen fogad be radikálisan új gondolatokat. Einsteint sem a relativitáselméletért jutalmazták Nobel díjjal, hanem a fényelektromos jelenség felfedezéséért. Higgs elgondolását a tér szimmetriatöréséről is először spekulációnak tekintették, és dolgozatát nem akarták publikálni, évtizednél több erőfeszítés kellett, mire elmélete révbe ért. Nem várható diadalmenet a fénysebességű forgás koncepciója számára sem, az elgondolás elfogadására – vagy helyette egy jobb egyesítő elmélet megalkotására – még várni kell.

A blog további írásai elérhetők: Paradigmaváltás a fizikában

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csimbe 2020.11.05. 23:10:11

„Szintén feltételezzük, hogy léteznek olyan fizikai törvények, amelyek biztosítják, hogy a kiinduló állapotból meghatározhatjuk, hogy később milyen lesz a vizsgált égi, vagy földi objektum pozíciója és sebessége. A tetszés szerinti pontossággal megismerhető térbeli helyzet és időbeli elmozdulás viszont megköveteli, hogy folytonos legyen a tér és a folytonos legyen az idő.”

Mivel nem lehet megbízni a végtelen „pontosságában”, egy tetszés szerinti kiindulási állapot „pontosságát” is nekünk kell megsaccolni a viszonyításaink során. Ez a relativitás bizonytalansága, ami az elkerülhetetlen hibahatárokat eredményezi. Ennél fogva kell lennie egy legkisebb egységnyi, véges értékű távolságnak és időnek ahhoz, hogy abszolút pontosságot érjünk el. Ehhez azonban nem csak elméleti számításokra, mérési utasításokra, hanem mérőeszközökre is szükségünk volna, az abszolút pontosság igazolása érdekében. A tudomány fejlődése még nem érkezett el a végső határához, tehát minden lehetséges. A diszkrét elemekből álló téridő, azonban lehetőséget biztosít arra, hogy a folytonosságot biztosító érték-nélküli „matematikai pontok” helyett, a hiányzó téridő-kvantumok abszolút értékű távolság és idő egységeinek beszámításával kiadják az elérhető legjobb, hibahatár nélküli mérési pontosságot. Vagyis az abszolút értékkel rendelkező távolságokkal és időhiányokkal, avagy többletekkel is számolnunk kellene.

38Rocky 2020.11.06. 08:20:03

@csimbe: Én magam nem vagyok híve a hipotézisnek, hogy a tér és idő kvantált lenne, de attól persze még igaz is lehet. Saját meggyőződésem alapja, hogy nincs olyan kísérleti tapasztalat, amely ezt alátámasztaná. Ha például a tér kvantált lenne, akkor behatárolná, hogy mekkora lehet a legkisebb hullámhossz és mekkora lehet az ehhez tartozó energia. A kozmikus sugárzás statisztikája nem utal arra, hogy lenne egy ilyen határérték. Ha lenne tér és idő kvantum, akkor ehhez közeledve a kvantummechanika számításai is romlani kezdenének. Nincs ilyen tapasztalat sem. Én maradok emiatt az olyan elméletek mellett, amelyek kísérleti tapasztalatokon alapulnak.

csimbe 2020.11.06. 10:26:00

@38Rocky: Természetes, hogy a kísérleti eredmények, a tapasztalatok alapján ítélkezik a tanult ember. A képzetlen fantáziája meg csaponghat, mint lepke a lámpa körül. :)

38Rocky 2020.11.06. 10:35:33

@csimbe: Semmi bajom a képzelet csapongásával, de ha tudományról van szó, én inkább a földön maradok.

csimbe 2020.11.06. 16:04:09

@38Rocky: Mint laikusnak, nagyon jó hatással van rám az írásod. Bizonyára kiváló pedagógus vagy, aki könnyen megérteti magát.

38Rocky 2020.11.17. 10:23:56

B.D. privát levélben tett megjegyzést írásomra, de gondolatai és a ráadott válaszom érdekes lehet, ezért a név megadása nélkül illesztem ide a levél releváns részét és a magam válaszát.

B.D. levele:

Miért tetszik nekem?
Egyrészt mert roppant egyszerű, másrészt mert azzal a kérdéssel (is) foglalkozik, ami nekem „kedvencem.” A térrel és az idővel.
Hihetetlenül egyszerűen teszi helyére a dolgokat.
Én úgy látom, hogy a ma uralkodó fősodor elméletek egy részével Te sem értesz egyet.
Egyik kulcsmondatodnak tekintem a következőt: „Tehát nem a tér és idő folytonossága szűnik meg, hanem az elektron pozíciójára vonatkozó tér és idő információ érkezik meg szakaszokra bontva, ami magával hozza a diszkrét energiaugrásokat.”
De több ilyen fontos mondatot is kiemelhetnék.
Amikor a saját tér és idő elméletemet újra gondolom, messzemenően támaszkodni fogok erre a dolgozatodra.
Van néhány kérdésem. A fénysebességű forgás létére léteznek-e kísérleti bizonyítékok? Egyáltalán, foglalkozott-e valaki ennek az elméletnek a kísérleti bizonyításával?
A gravitációval kapcsolatban ezt írod: „Az erőfeszítések kudarcát a fénysebességű forgások koncepciója arra vezeti vissza, hogy szemben a bizonyítottan kvantumos kölcsönhatásokkal, amit a fénysebességű forgás hoz létre, a gravitációt olyan forgás közvetíti, amelynek kerületi sebessége lassul a tömegtől távolodva, …”
Itt mi az az anyagi objektum ami a fénysebességgel forog, gondolom saját tengelye körül. (Most nem olvastam vissza erről szóló korábbi írásodat).
Az egy külön beszélgetés témája lehet, hogy a gravitációt miért akarjuk Einstein, pontosabban Minkowski után mindenáron a téridő hullámzásával leírni.
(Állításomat most is tartom, hogy téridő nevű anyagi objektum nem létezik, ez csupán a tudomány által egyelőre nem megmagyarázható jelenség, a gravitáció, matematikai fikciója).
A Te fentebb idézett elgondolásod közelebb van az anyagi objektumok fizikai realitásához, azonban ezt a mondatot illetve gondolatot érdemes lenne jobban kibontani.
Saját válaszom:
Köszönöm leveled és értékelő megjegyzéseidet. Ami a kérdéseidet illeti. Van-e kísérleti bizonyíték a fénysebességű forgásokra. Ez felfogás kérdése. Amennyire tudom valamennyi kísérleti megfigyeléssel összhangban van, és képes magyarázni olyan összefüggéseket, amit nem magyaráz meg a szokásos fizika. Például hogyan lehet egyfelől pontszerű az elektron (szórás kísérletek), másfelől mégis van impulzus- és mágneses nyomatéka, pedig egy pontnak nem lehet semmilyen nyomatéka, csak kiterjedt objektumnak. Vagy: miért van azonos impulzusnyomatéka a fotonnak bármekkora is impulzusa és energiája. Vagy miért pontosan fele az elektron impulzusnyomatéka a fotonnak. Miért azonos az impulzusnyomatéka sok nagyságrenddel különböző tömegű elemi részecskéknek. Hasonló példákat még sorolhatnék.
Persze a legmeggyőzőbb bizonyíték az lenne, ha valami olyan jelenséget lehetne előre látni, amit eddig nem figyeltek meg. Erre is van écám, bár ez a kísérlet nem lenne könnyű. Erre itt nem térnék most ki.
Másik kérdésed, hogy milyen anyag forog a fénysebességű forgás modelljében. Erre rövid válaszom: NEM VALAMILYEN ANYAG FOROG, HANEM A FORGÁS MAGA AZ ANYAG (ha fénysebességgel történik).
A téridő önmagában nem anyag, hanem az anyag forrása. Másképpen szólva: a téridő az anyagban mutatja meg önmagát. Gondolkozásunk szétválasztja a teret, időt és anyagot, pedig ezek egyetlen egységet alkotnak: fizikai világunkat.
A fénysebességű forgás közvetlenül nem látható, mert a mozgás nem bontható fel különböző fázisokra, arról nem érkezik számunkra üzenet. Hasonló a helyzet, ahogyan nem követhetjük szemmel, vagy műszerekkel az elektron mozgását sem az atomban, ha stacionárius pályán van. Az elektron csak akkor ad hírt magáról, azaz bocsát ki egy fotont, amikor egyik pályáról a másikra ugrik. Ez a kvantumugrás az elektromágneses kölcsönhatás alapja. A fénysebességű forgásokról is csak akkor érkezik információ, amikor a részecske átalakul a gyenge kölcsönhatásban. Ez az alapja a gyenge és az elektromágneses kölcsönhatást együtt tárgyaló elektrogyenge mezőelméletnek.

kpityu2 2020.11.18. 16:10:03

"NEM VALAMILYEN ANYAG FOROG, HANEM A FORGÁS MAGA AZ ANYAG "

Megmondom őszintén, hogy nem látom az eltérést az ortodox felfogáshoz képest.. Ha nincs ami forogjon, akkor nem marad más, csak a forgást leíró matematikai objektum. Hogy ehhez milyen képzetet rendelünk, már egyéni ízlés kérdése.

gregor man 2020.11.18. 19:47:54

"nem marad más, csak a forgást leíró matematikai objektum."

Szerintem mindennek az alapja a matematikai és /nem matematikai/ igazságok és lehetségességek végtelen tengere, mely igazságok függetlenek a tértől, időtől, emberi vagy nem emberi gondolatoktól gondolkodástól és nem kell hozzájuk semmilyen hordozó, idő, tér, anyag, vagy gondolkodó agy.

Például a 2*2 mindentől független igazság, de az igazságok lehetségességek száma végtelen, bár manifesztálódásuk bizonyára csak adott logikai rendben, rendszerben nyilvánulhat meg.

Az információk ezen tengeréből matematikai-logikai konstrukciók hozzák létre szerintem például a fénysebességű forgás-modell által azt a tulajdonsághalmazt, amit mi már részecskének érzékelünk, és így tovább.
Az igazságok/lehetségességek e végtelen tengerét a keletiek akasa-nak hívják, a mi vidékünkön pedig istennek, vagy a természeti-törvényeknek.

A világ sokkal inkább "tények a logikai térben", mint "dolgok térben és időben". Azt hiszem.

csimbe 2020.11.18. 21:00:43

„Részletesebben: Szokásos megfigyeléseink mindig valamilyen fizikai objektumhoz (anyaghoz) kötik a forgást, ezért olyan fogalmat alakítottunk ki, amiben kényszeresen keressük, hogy MI FOROG. Én ezt a logikát fordítom meg, amikor a forgásnak anyagtól független értelmezést adok, és a tér és idő természetes összekapcsolódásának tartom. Pontosabban arról van szó, hogy a tér, az idő és az anyag (részecskék) egymástól elválaszthatatlan entitások. Nincs értelme térről és időről beszélni, ha nincs benne anyag (a vákuum csak fikció), és fordítva: nincs értelme anyagról beszélni elválasztva a tértől és időtől. Másképpen szólva: a téridő az anyagban mutatja meg önmagát. Gondolkozásunk szétválasztja a teret, időt és anyagot, pedig ezek egyetlen egységet alkotnak: fizikai világunkat.

A téridő önmagában nem anyag, hanem az anyag forrása. Ezzel a megjegyzéssel teljesen egyet erek. Azonban ha nincs vákuum, vagyis anyagtalan téridő, akkor a téridő nem lehet az anyag forrása sem. Ha az anyag az elsődleges, a priori létező, akkor a tér és az idő az anyagból felbukkanó virtuális létezők, egyfajta viszonyítási paraméterek. (A paraméter egy állandó, vagy változó mennyiséget jelöl.) A kérdés az, hogy melyik mennyiségre alkalmazzuk a paramétert? A felbukkanó virtuális térre és időre, a téridőre, vagy valós anyagra, amiből felbukkan? Mi lehet az a FORRÁS, amiből a valóság, az anyag fakad? Filozófiai kérdés, de elkerülhetetlen, ha a vastagon kiemelt mondatra alkalmazzuk. Tehát mégis csak a téridő, mint egy virtuális létező lenne az anyag forrása? Ehhez azonban virtuális potenciának, anyagképző képességnek kell lenni a virtuális téridőben. Nem akarom a matematikát tovább fetisizálni, de egy analógiával, ha a mínusz x mínusz = plusz, akkor a virtuális x virtuális = valóságos. Ez azonban már a teremtés szintjére emeli a matematikát.
„NEM VALAMILYEN ANYAG FOROG, HANEM A FORGÁS MAGA AZ ANYAG (ha fénysebességgel történik).„
Ebben a mondatban meghatározó, mondhatni elvi jelentősége van a fénysebességnek. Mivel nem csak forgó, hanem haladó mozgást is értelmezünk fénysebességűnek, akkor maga a mozgás lenne az anyag? De itt is felmerül a kérdés, hogy mi a mozgás forrása, mi a mozgató? Ha a virtuális téridőnél maradunk, akkor a benne rejlő (virtuális) anyagképző képesség a (mozdulatlan) mozgató?

Einstein szerint a gravitáció a téridő görbület, geometriai tulajdonsága. Az anyag, energia ekvivalencia alapján a téridő görbületében lévő energia válik egyenrangúvá az anyaggal, aminek lokálisan tömeget, lendületet, fénysebességet stb. adunk. Azonban az elmélet szerint, a görbületlen téridőben is van energia, amit nullpontinak nevezünk. Ezt az energiát azért nem sikerül kiaknáznunk, mert nem valóságos, hanem virtuális? Az ősrobbanás elmélete szerint, minden energia egy szingularitásból, a végtelen görbületből ered, ami a tér és idő forrása is egyben. Ez a görbület egy fénysebességet meghaladó inflációs kitágulás után kiegyenesedett, görbületlenné vált a téridő, legalább is az inflációt követően hátra maradt, tömeget képező anyagtól kellően távol. Hogyan kerül be a képbe a fénysebességet meghaladó mozgás, ami ugye (nem lehet) anyagképző hatású? Ha ez egyáltalán mozgásnak tekinthető? Ha egy geometriai tulajdonság megváltozása a görbület egyenessé válása, akkor ennek mi lehet az oka?

38Rocky 2020.11.19. 10:43:49

@csimbe:
Amikor azt kérdezzük, hogy mi a valóság, mi az anyag, mi a tér és az idő, akkor kilépünk a fizika világából. Tekinthetjük az anyagot a tapasztalt valóságnak, amit érzékeink felfognak, amit mérőeszközeinkkel vizsgálhatunk. A teret és az időt azonban közvetlenül nem érzékeljük, nem mérjük. Amit mérni tudunk, amit összehasonlítani tudunk, az a fizikai objektumok mérete és távolsága, a változások és ismétlődő folyamatok periódusszáma, vagy fázisa. Amikor elkezdünk beszélni a térről és időről, akkor elvonatkoztatunk, akkor leválasztunk fogalmakat a megtapasztalt anyagi világról, akkor rendező elveket alkotunk. Ez már nem a közvetlenül tapasztalt valóság birodalmába tartozik. Viszont amikor Einstein a gravitációt a tér – tömegek (tehát az anyag) által előidézett – görbületéhez rendelte, amikor Higgs az „ősi” részecske képződését a tér szimmetriatörésével magyarázta, minőségi ugrást hozott létre a tér és az idő szerepében, ezáltal a tér és az idő az objektív valóság szintjére emelkedett. Ugyanezen az alapon értelmezi a fénysebességű forgás is az anyag (a részecskék) létrejöttét. Ez a felfogás már kiterjeszti a valóság fogalmát, a megtapasztalt valóság kiegészül egy új, objektív dimenzióval. amely visszahat a tapasztalható anyagi világra is. Az anyag (a részecskék) fogalma összeforr a térrel és idővel.
Honnan származik a világ, volt-e első lökés, vagy teremtés, miért következett be a Higgs-féle szimmetriatörés, vagy a világ mindig is volt és mindig is lesz? Ezek szerintem sohase lezárható filozófia kérdések.

csimbe 2020.11.19. 11:18:48

@38Rocky: Nagyon jó magyarázatokat kaptam tőled, és sokat tanultam a fizikáról az írásaidból. Köszönet érte! Mindenkinek van egy saját valóságképe, amit a másokéval kell összeegyeztetni. Nekem sikerült az elméletedet magamévá tenni.

Vér Vazul 2020.11.19. 12:03:34

Tisztelt professzor úr,

A fénysebességu forgás koncepció hogyan érvényesül a neutrínók esetén tudva, hogy oszcillálnak három különbözo típus
között?

Köszönöm.

38Rocky 2020.11.20. 10:00:46

@Vér Vazul: Hogyan lehet értelmezni a neutrínó oszcillációt a fénysebességű forgásmodellel?
A fénysebességű forgás modell alapja a relativitáselmélet energia törvénye: a kovariancia elv. Az energia egyrészt az m.c.c-vel ekvivalens, másrészt négyzete a nyugalmi energia (m0.c.c) és a kinetikus energia (p.c = m.v.c) négyzetösszegeként adható meg. Ebből következik, hogy ha a v sebesség határértékben eléri a c fénysebességet, és nem nulla az m0 nyugalmi tömeg, akkor a mozgási tömeg végtelenhez tart. Ennek megfordítása, hogy a határértékben nulla m0 tömeg létrehozhat a v = c határesetben véges tömeget. Ezáltal válik a fénysebességű mozgás a tömeg megteremtőjévé.
A kovariáns energia törvény valamennyi részecskére érvényes, beleértve a fotont és a neutrínót is. Nulla nyugalmi tömegű részecskéknél az az E = p.c összefüggésre vezet, azaz a nulla nyugalmi tömegű részecskék is rendelkeznek impulzussal és sebességük c lesz. Emiatt a neutrínó és a foton egyaránt nulla tömegű, de impulzussal rendelkező részecske. De Broglie megállapításából tudjuk, hogy minden részecske hullám természettel is rendelkezik, így a neutrínó is, ahol a hullámhossz az impulzusból származtatható. Ahogy az elektron családnak is három tagja van (elektron, müon, tau), hasonló a helyzet a neutrínók esetén is. A három nulla nyugalmi tömegű neutrínó három különböző impulzussal rendelkezik, és a különböző hullámhosszú hullámok szuperpozíciója hozza létre az oszcillációt.

gregor man 2021.01.16. 19:49:11

A Tér, az Idő és az Anyag szükségszerűségéről.

Létezés nincs változás nélkül.
Változás nincs megkülönböztetés nélkül.
Megkülönböztetés nincs felosztottság/megszakítottság nélkül.
Megszakítottság nincs elkülönültség nélkül.
Elkülönülni csak a fizikailag létező Valami /kvantált anyag/ tud, a csak matematikailag értelmezhető Semmi /az üres Tér, és az entrópia által meghatározott Idő/ koordináta rendszerében.

Hogy mi a létezés? Fogalmam sincs

csimbe 2021.01.17. 22:56:01

@gregor man: „Tehát: Anyag, Tér, és Idő nélkül nincs létezés. A létezés azonban nem azonos a „prakriti rezgésével” az anyag folytonos Tér-Idő- Síva-tánccával.

Hogy mi a létezés? Fogalmam sincs”

Szerintem az anyag nélkül is van létezés, mégpedig a téridő kvantumainak formájában. Mivel ezek a végtelen nagy potenciából elkülönült adagokból vannak, és téridő kvantumonként léteznek. A létezés, a mozgás, a kiterjedtség időbeli tartama.

gregor man 2021.01.18. 08:55:46

"a téridő kvantumai"

csimbe 2021.01.18. 11:38:22

@gregor man: „Oké, de akkor a Tér és az idő nem lehet folytonos! Szerintem csak ebben az esetben fér bele a téridő a fizikailag létező "valami" kategóriájába.”
A fizikailag létező téridő halmaza, számunkra azért tűnik végtelennek, folytonosnak, mert mérhetetlenül parányi elemekből tevődik össze.

„Ha a tér nem folytonos, akkor a /ki tudja milyen alakú/ oszthatatlan tér "atomok" határfelületei között mi van?”
Az oszthatatlan tér "atomok" határfelületei között, a végtelen nagy potencia azon hányada „van”, amely éppen „nincs” téridő kvantumok formájában megnyilvánulva, vagyis a létezésben. A van és a nincs, közötti átmenet, maga a transzcendens.

Gergő Farkas 1984 2023.03.11. 11:33:45